سلامت و پزشکی

سلامت و پزشکی

سلامت و پزشکی

سلامت و پزشکی

لاغری را با آرتیشو تجربه کنید

طرز تهیه متفاوت خورش کرفس با نعنا و جعفری

 

«خورش کرفس» از آن‌دسته غذاهایی است که یا عاشقش هستید یا از آن متنفرید. اما اگر طرز تهیه صحیح و اصولی خورش کرفس را بلد باشید به نظر می‌رسد کمتر کسی می‌تواند دست رد به سینه آن بزند. خورش کرفس یک غذای مفید و یکی از بهترین خوراک‌ها برای پیشگیری از گرمازدگی در فصل تابستان است. در این نوشتار طرز تهیه خورش کرفس خوشمزه با گوشت خورشتی را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای خورش کرفس با نعنا و جعفری

مواد لازم برای خورش کرفس با نعنا و جعفری

گوشت خورشتی: ۳۰۰ گرم

کرفس: ۵۰۰ گرم

جعفری و نعنا ساطور خرد شده و سرخ شده: ۲ لیوان ( میزان جعفری باید سه برابر نعنا باشد مثلا ۱۵۰ گرم جعفری و ۵۰ گرم نعنا )

پیاز: یک عدد متوسط و ریز خرد شده

نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان دلخواه

آب نارنج یا آبغوره: نصف یک استکان کوچک

کره: ۳۰ گرم

آب: ۵ لیوان ولرم

 

طرز تهیه خورش کرفس

طرز تهیه خورش کرفس

برای درست کردن یک خورش کرفس لذیذ و خوشمزه باید از کرفس‌های ترد و جوان استفاده کنید. بعد از شستن کرفس‌ها آن‌ها را به اندازه یک بند انگشت خرد و بلانچ کنید. بهتر است بندهای کرفس را که در دندان گیر می‌کنند از آن جدا کنید. برای این کار از پوست‌کن سبزیجات استفاده کنید.

قرار شد کرفس‌ها را بلانچ کنید. منظور از بلانچ کردن این است که ابتدا در یک قابلمه مناسب آب را جوش بیاورید و به مدت ۱ الی دو دقیقه کرفس‌ها را در آب جوش بیندازید تا کمی نرم شوند. این روش را برای موادی مثل قارچ، هویج، کرفس و …با زمان‌های متفاوت یک الی سه دقیقه‌ای می‌توانید انجام دهید. بهتر است بلانچ کردن را با استاک انجام دهید تا طعم خورش لذیذتر شود. کرفس‌ها را کمی و با مدت ۵ دقیقه با استاک آب قلم که چربی آن را گرفته‌اید بپزید. (برای تهیه استاک قلم، آب و قلم را باید ۸ ساعت بپزید و بعد از سرد شدن روغن‌گیری کنید و آن را در فریزر بگذارید و برای غذاهای مختلف مثل سوپ، خورش و حتی انواع پلوها استفاده کنید. به استاک نمک اضافه نکنید، برای درست کردن استاک ابتدا قلم را کمی تفت بدهید و سپس با پیاز و سبزیجاتی مثل کرفس و هویج بپزید. می‌توانید برای درست کردن استاک از استخوان مرغ یا قلم گوسفند هم استفاده کنید).

بعد از این مرحله کرفس‌ها را کمی در کره تفت دهید تا طلایی شوند. برگ‌های کرفس را هم ریز خرد و ساطوری کنید و با ساقه‌های کرفس تفت دهید.

گوشت را به اندازه‌های دلخواه خرد کنید. نعنا و جعفری را ساطوری کنید و هر کدام را جداگانه تفت دهید. پیازها را ریز خرد کنید و آن‌قدر تفت دهید تا طلایی شوند. سپس مقداری زردچوبه به پیازها اضافه کنید و تفت دهید تا طعم خامی زردچوبه گرفته شود. حالا گوشت را به پیاز اضافه کنید و روی حرارت کم با کمی فلفل تفت دهید تا رنگ گوشت کمی برگردد. بعد از این مرحله ۵ لیوان به گوشت تفت داده شده با پیاز اضافه کنید و روی حرارت ملایم اجازه بدهید تا گوشت خوب بپزد. بعد از حدود یک ساعت کرفس، نعنا و برگ‌های کرفس تفت داده شده را به گوشت در حال پخت اضافه کنید و یک ساعت دیگر به خورش زمان بدهید تا بپزد. در اواخر پخت جعفری تفت داده شده را به خورش اضافه کنید. در پایان زمان پخت آبغوره یا آب نارنج و نمک را به خورش اضافه کنید و بعد از ده دقیقه شعله را خاموش کنید. برای این‌که خورش کرفس روغن بیندازد در طول زمان پخت خورش را هم نزنید.

نکات مهم خورش کرفس

نکات مهم خورش کرفس

*اگر از گوشت گوسفند استفاده می‌کنید از همان ابتدای پخت کرفس، نعنا و برگ‌های کرفس که همگی را تفت داده‌اید به گوشت تفت داده شده اضافه کنید، چون گوشت گوسفند زود می‌پزد.

*اگر طعم آبغوره یا آب نارنج را نمی‌پسندید از لیموعمانی برای مزه‌دار کردن خورش استفاده کنید. نیم ساعت قبل از پایان زمان پخت دو یه سه عدد لیموعمانی را با چنگال سوراخ کنید و داخل خورش بیندازید.

*هر چه زمان پخت خورش کرفس بیشتر و حرارت شعله کمتر باشد خورش بهتر جا می‌افتد و خوشمزه‌تر می‌شود.

*استفاده از استاک، خورش کرفس را لذیذتر و مقوی‌تر می‌کند.

*جعفری نباید زیاد حرارت ببیند، چون طعم و بو و خاصیتش را از دست می‌دهد. در ضمن برای حفظ رنگ و طعم جعفری آن را در اواخر پخت به خورش اضافه کنید.

*برای تهیه خورش کرفس به جای گوشت خورشتی از گوشت مرغ هم می‌توانید استفاده کنید.

*اگر طعم لوبیا را در خورش کرفس می‌پسندید، یک لیوان لوبیا چیتی از همان ابتدای پخت گوشت به خورش اضافه کنید.

 

منبع: مجله کوروش

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.