سلامت و پزشکی

سلامت و پزشکی

سلامت و پزشکی

سلامت و پزشکی

عرق شوید ، طبع ، خواص ، مضرات و طریقه مصرف شوید

عرق شوید ، طبع ، خواص ، مضرات و طریقه مصرف شویدگرداوری شد

عرق شوید ، طبع ، خواص ، مضرات و طریقه مصرف شوید

 

شوید

شوید یکی از سبزیجاتی است که به دلیل عطر و طعم خوب به صورت خیس و خشک شده در یک برنامه غذایی گنجانده می شود. برای انکه بیشتر با این سبزی پرخاصیت آشنا شوید در زیر خواص و فواید ان را اورده ایم.

شوید گیاهی است یکساله یا دوساله که گاهی ارتفاع آن به یک متر نیز میرسد . ریشه آن راست و مخروطی شکل و سفید است . این گیاه در اکثر نقاط دنا منجمله قسمتهای جنوب اروپا ، مصر ، آمریکا و چین پرورش داده می شود .

میوه شوید بیضوی ، مسطح وب طول 4 میلیمتر و عرض 3 میلیمتر است . رنگ آن قهوه ای روشن و در سطح آن برجستگیهایی برنگ زرد و در کناره های آن لبه بال مانندی به رنگ زرد روشن دیده می شود . تخم شوید دارای 3درصد روغن می باشد .

 

خواص شوید

تخم شوید اثرات درمانی زیادی دارد منجمله بعنوان ضدتشنج ، ‌ضد درد ، نفخ شکم ، ادرار آور و برای تقویت معده بکار می رود . برای کسانی که اشتهای زیادی به غذاندارند و لاغر هستند تخم شوید بهترین دارو است زیرااشتها را زیاد کرده , معده را تقویت می کند و انرژی به بدن می دهد . تخم شوید را می توان برای ناراحتی معده، بی خوابی و ضد گاز معده بکار برد .

خانمهای شیر ده که شیر آنها کم است باید حتما روزی چند بار دم کرده تخم شوید یا در تخم شوید بخورند و در غذای خود مصرف کنند بطور معجزه آسائی شیر آنها زیاد خواهد شد .

طب گیاهی ایران خواص زیادی را برای شوید قائل است مثلا در مورد درد شدید و ورم معده از دم کرده شویداستفاده می کردند که اثر تسکین فوری دارد .از شوید برای دل درد در حیوانات نیز استفاده می شود ودامداران قدیم بخوبی به این موضوع وا قف بودند . مثلا برای گوسفند و بز کافی است که مقدار 30 گرم تخم شوید به آنهاداد که نفخ و دل درد را ساکت کنند .

در مورد بیمارانی که مبتلا به استفراغ شدید هستند و هیچ غذایی حتی آب را نمی توانند در معده خود نگاهدارند بهترین درمان شوید است . این نوع بیماران باید دم کرده شوید را آهسته آهسته بنوشند .

در چین حتی شوید را برای کمردردهایی که بعلت انقباض عضلانی باشد بکار میبرند .

یک نسخه قدیمی چینی برای باد فتق نیز از تخم شویداستفاده می کنند . همچنین افرادی که دارای بیماری چربی خون می باشند از علف شوید و تخم آن برای درمان بیماری استفاده نمایند که نحوه استفاده تخم شوید به صورت جوشانده می باشد که روزانه باید به مقدار دو استکان مصرف نمایند و عرق شوید یک استکان بعد از نهار و شام.

 

طبع شوید

طبع شوید گرم و خشک است

 

مضرات شوید

گرم مزاجان باید آن را با آب ‌لیمو و سکنجبین و آب غوره و ترشی‌ها بخورند و سرد مزاجان باید آن را با قرنفل و دارچین و عسل بخورند.‌

شوید از تیره جعفری بوده و بخاطر داشتن فورانوکومارین ها موجب افزایش حساسیت پوست به نور ماوراء بنفش و افزایش احتمال بروز واکنش حساسیت به نور می گردد .

مصرف شوید در کسانی که بیماری حاد کلیوی ( ATN) یا بیماری مزمن کلیوی دارند،موجب تشدید التهاب مجاری کلیوی بواسطه اسانس اجزاء شوید می گردد.

مصرف مقادیر زیاد از فراورده های تغلیظ شده می تواند موجب تقلیل میزان اسپرم گردد .

دید را ضعیف می‎کند.

کسانی که زخم معده دارند احتمالاً ایجاد خونریزی می‎کند.

مصرف افشرده شوید موجب افزایش احتمال اختلالات کبدی در بیمارانی که مبتلا به التهاب مزمن کبدی ( سیروز Cirrhosis ) می گردد .

مصرف توام شوید با داروی ۸-متوکسی پسورالن بدلیل افزایش بروز حساسیت نوری ممنوع است. مصرف توام با داروهائی که حساسیت پوستی ایجاد می کنند مثل تتراسایکلین و داکسی سایکلین توصیه نمی شود.

بعلت اثرات قاعده آوری و سقط زائی شوید،مصرف فراورده های تغلیظ شده و میوه آن در اوایل دوران بارداری ممنوع است .

موجب افزایش ترشح شیر در خانم ها می شود. خانمهای شیر ده که شیر آنها کم است باید حتما روزی چند بار دم کرده تخم شوید یا در تخم شوید بخورند و در غذای خود مصرف کنند بطور معجزه آسائی شیر آنها زیاد خواهد شد . فراورده های تغلیظ شده با احتیاط مصرف شود.

 

خواص عرق شوید

پائین اورنده ی چربی خون,مقوی معده, بادشکن, قاعده آور,رفع سکسکه و دل درد,رافع تنگ تنفس و ضعف معده, درد پشت و کلیه را تسکین می دهد, ازدیاد شیر مادر

تقویت کننده معده

برطرف کننده ضعف کبد و طحال

کاهش دهنده چربی خون

ادرار آور

ضد اسید اوریک

هاضم غذا

رفع تنگی نفس

 

طبع عرق شوید

طبیعت گرم

 

طریقه مصرف عرق شوید

بعد ازهرغذا نصف لیوان میل شود

  عرق شوید
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.