سلامت و پزشکی

سلامت و پزشکی

سلامت و پزشکی

سلامت و پزشکی

علل شنیده شدن صدای وزوز گوش و درمان آن با طب سنتی

علل شنیده شدن صدای وزوز گوش و درمان آن با طب سنتی گرداوری شد

علل شنیده شدن صدای وزوز گوش و درمان آن با طب سنتی

   

احساس شنیدن صدای وزوز را نباید در محیط اطراف بلکه در داخل خود گوش جستجو کرد. البته این حس صرفا یک نشانه است و نه بیماری خاص که به آن دچار شده باشید که به گفته دکتر مجید کاظمی، متخصص گوش و حلق و بینی بین دو تا 25 درصد مردم در زندگی با آن روبرو می شوند.

همچنین بسیاری بر این باورند که صدای وزوز گوش، ارتباط مستقیمی با ناشنوایی دارد. این صدا می تواند خش خش، وزوز، صدای غرش، زنگ یا سوت زدن باشد. علل این بیماری می تواند سالخوردگی، قرار گرفتن در معرض انفجار، عامل ارثی یا بیماری های خاص دیگری باشد که برای فرد به وجود آمده است.

البته دلایل دیگری هم وجود دارد که از آنها می توان به عفونت گوش اشاره کرد اما علت خطرناک و غیر شایع آن می تواند سرطان گوش باشد. این عارضه یکی از اختلالات شنوایی است که فرد را هم از نظر روحی و روانی و هم چسمی درگیر می کند و در واقع اسم آن را سرطان دستگاه شنوایی گذاشته اند. وزوز صدایی است که به دلیل درگیری های راه های عصبی و قشر مغز اتفاق می افتد.

زمانی که سلول ها و نورون های مغز فعالیت اضافه پیدا می کنند. از هر پنج نفر، یکی به وزوز گوش دچار می شود. وزوز گوش، می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای مانند کم شنوایی یا آسیب گوش هم باشد.

 

متخصص گوش

دکتر مجید کاظمی متخصص گوش، حلق و بینی درباره این مشکل اظهارات دقیق تری دارد. وی با اشاره به این که این مشکل در 20 تا 25 درصد مردم در طول زندگی رخ می دهد، می گوید که این مسئله درمان قطعی ندارد ولی می توان آن را کنترل کرد. دکتر کاظمی در این باره گفت: «مشکل شایعی که سال هاست بشر با آن روبرو است، در واقع علتی از یک بیماری است و نمی تواند به عنوان یک بیماری مستقل طبقه بندی شود.»

وی ادامه می دهد: «یکی از علل شنیدن صدای وزوز گوش، ایجاد مشکل در عصب شنوایی است که می تواند ریشه ویروسی داشته باشد یا ناشی از عفونت گوش باشد.»

کاظمی افزود: «وزوز گوش ممکن است همراه با کاهش شنوایی باشد یا بدون کاهش شنوایی ظاهر شود که در هر دو مورد راهکارهای مشخصی برای تشخیص دارد. البته در بسیاری از موارد، حتی با وجود عکس برداری های دقیق و مدرنی که امروزه در اختیار بشر قرار گرفته، نمی توان علت این عارضه را دریافت.»

این متخصص گوش، حلق و بینی علل دیگری را هم برای این عارضه مطرح می کندو می گوید که برخی بیماری هایی که کل بدن را درگیر می کند، می تواند در ایجاد وزوز موثر باشد. به گفته وی برخی بیماری های تخصصی گوش این مشکل را ایجاد می کند اما می توان بیش از 150 علت برای این بیماری برشمرد که هر کدام هم شرایط خاص خود را دارند.

وی با تایید این که درگیر شدن عصب هشتم مغز می تواند از دلایل وزوز گوش باشد، گفت: «گاهی فرد کاهش شنوایی یک طرفه دارد و صدای وزوز را احساس می کند که در این مورد باید نگاهی جدی تر به بیمار داشت چون امکان وجود تومور مغزی برای بیمار هست.»

کاظمی درباره طب سنتی و کمبود ویتامین (B12) گفت: «نمی توان تجویز کلی برای وزوز گوش را به کمبود این ویتامین مرتبط دانست چون وزوز گوش می تواند نشانه ای از سرماخوردگی تا سرطان باشد.»

این متخصص فارغ التحصیل از دانشگاه تهران افزود: «برخی اقدام ها می تواند باعث وقوع این عارضه باشد مثل شنیدن بلند صدای موسیقی و مکالمات با هدفون، محیط های پر سروصدا و ... شنیدن موسیقی از فاصله خیلی نزدیک و همچنین مصرف برخی داروها مثل اریترومایسین ها یا آسپرین ها می تواند عوارض بدی برای گوش داشته باشد و لازم است قبل از مصرف دارو حتما با پزشک در این باره مشورت کنیم.»

 

راهکار طب سنتی

طب سنتی، مهم ترین دلیل ابتلا به این بیماری را کمبود ویتامین (B12) در بدن می داند. بر این اساس تلاش می کند تا در راهکارهای خودش، مصرف موادی را پیشنهاد کند که به افزایش این ماده حیاتی به بدن کمک کند. مثلا در حوزه طب سنتی می گویند در صورتی که دچار وزوز گوش شدید، برای درمانش بهتر است کنجد، لوبیا، جو پرک شده، آب نبات نرم، انگور، چغندر، هویج، کنگر و لیمو بیشتر مصرف شود یا در برخی مقاله های این حوزه پزشکی توصیه شده که غذاهای حساسیت زا و داغ، پر ادویه یا چرب باید در رژیم غذایی این افراد کاهش یابد و مصرف قهوه و چای و نوشیدنی های دارای کافئین هم به شدت کم شود.

در مواقع گوش درد بهتر است از مصرف گوشت، تخم مرغ و پیاز خودداری شود و معده سبک باشد. همچنین جوشانده سرکه و گل سرخ را می توان هنگامی که در گوش صدای وزوز آمد، چکاند. کمی روغن هسته هلو و روغن بادام یا آب بابونه هم برای رفع وزوز گوش موثر است و مکمل های غذایی دارای ویتامین (B)، (A) و (E) برای درمان وزوز گوش توصیه می شود. همچنین روغن ماهی، سبزیجات فیبردار و میوه هایی مانند پرتقال، زردآلو، طالبی و هویج سرشار از ویتامین (A) هستند که برای رفع این عارضه توصیه می شوند.

 

نظر متخصص مغز و اعصاب

دکتر منصور صالحی، متخصص مغز و اعصاب هم درباره این بیماری می گوید: «شنیدن صدای وزوز در گوش می تواند از علائم نادر تومور مغزی باشد. این تومور عصب هشتم را درگیر کرده و برای جمجمه می تواند خطرساز باشد. نورومای آکوستیک (تومور عصب شنوایی) یا تومور خوش خیم عصب هشتم جمجمه ای است. از علائم این بیماری، وزوز مداوم گوش و به تدریج کاهش شنوایی و عدم تعادل است. تومورهای زاویه ای مخچه - پل مغزی فشار به اعصاب جمجمه ای مخچه – ساقه مغز و بطن چهارم ایجاد می کنند. فراوان ترین علامت در نورم آکوستیک، کاهش شنوایی بوده است (در 87 درصد بیماران) و شمار قابل توجهی از این بیماران سردرد، سرگیه و فلج فاسیال (چهره ای) داشته اند.

به گفته این متخصص جراحی، تومورهای مغزی که در قسمت های مربوط به سیستم شنوایی، اعصاب شنوایی، اعصاب تعادلی، قسمت های حفره پشتی پیاز مغز (بصل النخاع) یا کف حفره سر قرار دارند، نیازمند همکاری متخصصان گوش، حلق و بینی و جراحان مغز و اعصاب است. وزوز گوش و کم شنوایی یک طرفه، شایع ترین علامت تومورهای قاعده جمجمه، از جمله تومور عصب هشتم است.

 

چگونه صدای وزوز را تحمل کنیم؟

تمرین های تمرکز و استراحت به کنترل ماهیچه ها و گردش خون در بدن کمک می کند. با انجام این تمرینات و افزایش آرامش، شدت وزوز در بعضی بیماران کاهش می یابد. روش دیگر، پوشاندن یا ماسک کردن وزوز است، البته وزوز در محیط های کاملا ساکت بیشتر آزاردهنده هست. یک صدای رقابتی با شدت ثابت و فرکانس بم مثل صدای تیک تاک ساعت یا خش خش رادیو ممکن است صدای وزوز را بپوشاند و باعث کاهش توجه به آن شود.

روش دیگر استفاده از سمعک است. در افرادی که افت شنوایی دارند، هنگام استفاده از سمعک، ممکن است صدای وزوز کاهش یابد. حتی گاهی بعد از استفاده از سمعک هم ممکن است صدا به طور موقت کم شود. تنظیم صدای سمعک شدتی بالاتر از آستانه ضرورت ندارد و گاهی حتی ممکن است صدای وزوز را افزایش دهد.

در هر صورت اگر استفاده از سمعک فقط به منظور رفع صدای وزوز باشد، باید قبل از خرید تست شود. استفاده از پوشاننده های وزوز یا ماسکر به همراه سمعک، روش دیگر کاهش وزوز است. این وسیله یک صدای رقابتی ایجاد می کند که مطبوع تر از صدای وزوز است و توجه به آن را کاهش می دهد. در بعضی افراد چندین ساعت بعد از استفاده از پوشاننده وزوز، صدای سر کاهش می یابد اما در تمام افراد این طور نیست. معاینات و ارزیابی کلی توسط پزشک متخصص قبل از هرگونه اقدام برای درمان وزوز گوش یا سر، اهمیت زیادی دارد. قسمت اصلی درمان، منوسط به آگاهی از نوع و علت بروز وزوز است.

 

علائم هشدار دهنده

برخی اوقات با دیدن برخی نشانه ها در وزوز گوش باید فورا به پزشک مراجعه کرد.

1. وزوز فقط در یک گوش 2. اسپاسم های شدید عضلانی در گردن 3. سرگیجه 4. عدم تعادل در راه رفتن

زمانی که صدای وزوز را به صورت مستمر و دائم در گوش خود می شنوید، باید بلافاصله به دکتر مراجعه کنید تا هر چه سریع تر، مورد درمان قرار بگیرید.

 

برخی علائم غیر شایع مصرف دارو

مصرف بسیاری از داروها به ویژه اگر در دوز بالا استفاده شود، وزوز گوش ایجاد می کند. این داروها شامل برخی آنتی بیوتیک ها، قرص های ضد افسردگی و آسپرین است و با قطع مصرف این داروها، وزوز گوش هم قطع می شود.

 

رشد استخوان

یک اختلال ارثی باعث می شود استخوان گوش میانی به طور غیرطبیعی رشد کند. این اختلال که از 30 سالگی شروع می شود، به از دست دادن شنوایی و وزوز گوش منجر می شود.

 

سایر بیماری ها

وزوز گوش می تواند نشانه اختلالات یا بیماری های دیگری هم باشد؛ به عنوان نمونه فشار غیرطبیعی در گوش میانی ،دیابت یا حتی حساسیت در ایجاد این مشکل نقش دارد. اگر علت اصلی ایجاد این صدا را در گوش خود تشخیص نمی دهید، به پزشک مراجعه کنید تا علت آن مشخص و درمان شود.

 

استرس

استرس می تواند به وزوز گوش منجر شود. البته باید دانست که استرس عاطفی نمی تواند علت باشد اما مانند تقویت کننده صدا عمل می کند. در پایان روز پر استرس معمولا صدای وزوز گوش بلندتر می شود. کافئین هم اثر مشابهی دارد. در این راستا با کمک متخصص گوش می توان روشی اتخاذ کرد که این علائم کاهش یابد.

جهانی که ما امروزه در آن زندگی می کنیم مملو از صداهای مختلف و بعضا آزاردهنده است اما صدای درون ذهن بیماران مبتلا به وزوز گوش بسیار آزار دهنده تر از صداهای گوش خراشی است که گاهی در اطراف خود می شنویم.

 

روش های نوین درمان

عوامل مختلفی مانند استرس های روحی، برخی روش های شیمی درمانی و عفونت سینوس ها در ایجاد بیماری تینایناس یا وزوز گوش نقش دارند. اما این بیماری هنوز درمان قطعی ندارد. با این وجود، محققان علوم پزشکی طی سال های اخیر روش های نوینی را برای کاهش علائم بیماری و تسکین درد افراد مبتلا به آن ابداع کرده اند که برخی از آنان بسیار ثمربخش بوده است.

طبق اظهارات کارشناسان، اکثر روش های درمانی جدید مبتنی بر یافته های پنج سال اخیر دانشمندان درباره نحوه عملکرد مغز بیماران مبتلا به وزوز گوش است. پزشکان اروپایی و آمریکایی هم هر یک به صورت جداگانه با استفاده از دستگاه های پیشرفته تصویربرداری از مغز دریافتند که در بیماران مبتلا به تینایناس، آن بخش از مغز که مسئول تحلیل صوت و ایجاد واکنش حسی متناسب به آن است، به مراتب فعال تر از بخش مشابه خود در افراد معمولی عمل می کند.

از میان روش های نوین درمان این بیماری می توان به استفاده از دستگاهی مشابه ام پی تری پلیر اشاره کرد که قادر است صوت های معینی را در حیطه دامنه شنوایی انسان تولید کند و آن را به همراه نوعی موسیقی آرامش بخش، پخش کند. بیماران باید به مدت شش ماه روزانه به مدت دو ساعت از این دستگاه استفاده کنند. قیمت این دستگاه پنج هزار دلار است و استفاده از آن برای بیماران مبتلا به وزوز گوش، تاکنون نتایج رضایت بخشی داشته است.

از دیگر روش های درمان وزوز گوش می توان به کاشت الکترود و تحریک الکترومغناطیسی سلول های مغز اشاره کرد که به منظور جلوگیری از تولید پیام های عصبی نادرست و پایان دادن به صدای وزوز گوش صورت می گیرد. جراحان عصب شناس بلژیکی هم توانسته اند با استفاده از کاشت الکترود، برخی بیماران را درمان و علائم بیماری را کاملا برطرف کنند.

درباره وزوز گوش، سخنان زیادی گفته شده و توصیه های زیادی را توسط پزشکان گوش، مغز و اعصاب یا طب سنتی شنیده ایم. دلایل زیادی برای شنیدن صداهای متفاوت در گوش وجود دارد که بسته به نوع و محل آن متفاوت است و برای درمان آن باید راهکارهای متفاوتی اندیشید. بر این اساس باید نگاه و نوع راهکارهایی که برای رهایی از این صداها پیشنهاد می شود، به خوبی توسط پزشکان متخصص بررسی شود تا بدانیم آنچه ما را از این مشکل نجات می دهد، درمان صحیح است نه صرفا مسکن هایی که درد را پنهان می کنند.

 

برترین ها

با طب سنتی زود انزالی را درمان کنید


با طب سنتی زود انزالی را درمان کنید

با طب سنتی زود انزالی را درمان کنید

 

بیضه از حداکثر 900 لوله ی پیچدار منی ساز(seminiferous tubules) تشکیل شده که در آنها اسپرم ساخته می شود و طول متوسط هریک از لوله ها بیش از 0.5 متر است. سپس اسپرم به اپیدیدیم(epididymis) تخلیه می گردد که آن نیز لوله ای پیچدار به طول حدود 6 متر است. اپیدیدیم به مجرای دفران(vas deferens) منتهی می شود و مجرای دفران درست پیش از ورود به غده ی پروستات(prostate gland) متسع می گردد و آمپول مجرای دفران را می سازد. در هر طرف پروستات یک کیسه ی منی(seminal vesicle) وجود دارد که به انتهای پروستاتی آمپول باز می شود. محتویات هم آمپول و هم کیسه ی منی وارد مجرای انزالی(ejaculatory duct) می گردد که با گذر از تنه ی غده ی پروستات ٬ به پیشابراه (اورترای) داخلی(internal urethra) تخلیه می شود. مجرای پروستاتی(prostatic ducts) هم از غده ی پروستات به مجرای انزالی و از آنجا به پیشابراهی پروستاتی تخلیه می گردد.

و بالاخره ٬ اورترا (پیشابراه) آخرین حلقه ی ارتباطی بیضه با خارج است. اورترا دارای موکوسی است که از تعداد زیادی غده ی ریز اورترال(urethral glands) در تمام طول آن ترشح می شود و به میزان بیشتری هم از غدد بولبواورترال(bulbourethral) یا غدد کوپر دو طرف در نزدیک مبدا اورترا ترشح می گردد .

 

حال به بررسی بیماری زود انزالی می پردازیم

مهمترین عامل برای انزال طبیعی، وجود یک سیستم عصبی طبیعی است. هر نوع آسیب به سیستم عصبی سبب اختلال در انزال می شود.

 

به طور کل در درمان داروئی 2 نکته رعایت می شود:

1- درمان داروئی انزال زودرس بصورت روزانه است، یعنی لازم است بیمار داروی تجویز شده را هر روز تا موقعیکه پزشک معالج صلاح می داند مصرف نماید، به عبارتی دیگر، مصرف یک داروی بخصوص چند ساعت قبل از رابطة زناشوئی، جایگاهی در درمان ریشه ای انزال زودرس ندارد.

2- درمان داروئی انزال زودرس دراز مدت است و برای ظهور اثرات درمانی داروی تجویز شده معمولاً حداقل دو هفته باید منتظر شد.

که درمان در طب سنتی تا حدودی شبیه به روش فوق است ولی اثرات آن زودتر ظهور می یابد و نیز در صورت وجود سوء مزاج شدید طبیب باید قبل از شروع به درمان به رفع سوء مزاج اقدام نماید و سپس داروی پایه ی زودانزالی را برای بیمار تجویز نماید.

البته در نسخ طب سنتی نسخه هایی نیز وجود دارد که 2 الی 3 ساعت قبل از جماع خورده می شود و اثرات امساک را در بدن بیمار ایجاد می نماید که در این نسخ معمولا از مفرداتی نظیر افیون، تاتوره، شیر برگد و ... استفاده می شود و البته باید توجه داشت که این نسخ اثر درمانی ندارند و معمولا مخدر و مجفف می باشند.

 

درمان به روش طب سنتی :

متاسفانه در کتب طب سنتی نظیر قانون به طور مستقیم پیرامون بیماری زودانزالی مطلبی ذکر نگردیده است و شرح داده نشده است و بیشتر مطالب موجود حاصل تحقیقات و مکتوبات اطبای نسل جدید بالاخص حکمای هند و پاکستان می باشد.

مثلا برخی ها علت این عارضه را رقت منی دانسته اند و در تجویز های خود از مغلظات نظیر بهمن، موصلی سفید، ثعلب، نشاسته و ... استفاده می کنند و نکته آن است که اگرچه رقت منی می تواند باعث این اختلال شود ولی در کل سهم آن بسیار کم است و نمی توان آن را اساس نسخه پیچی خود قرار داد.یا برخی ها آن را بیماری غدی(گرم و خشک) و دوای آن را اعصابی(سرد و تر) می دانند و ...

و نظریه صحیح عبارتست از : ضعف نیروی ماسکه، رسوب سودا در اطراف اعصاب اندام تناسلی درگیر، رقت منی، ضعف مغز و اعصاب و اضطراب می باشد که در نتیجه این مشکلات فرد نمی تواند انزال را کنترل و به تاخیر بیاندازد.

باید دانست که زمان طبیعی انزال در مردان بین 2 الی 6 دقیقه می باشد که کم تر یا بیشتر بودن آن زودانزالی یا دیر انزالی نامیده می شود . (البته اکثر افراد مبتلا به زودانزالی در جامعه ما زمان انزالشان کم تر از 30 ثانیه می باشد.) و فرد سالم باید بتواند انزال خود را تا 6 دقیقه کنترل و به تاخیر بیاندازد که برای این کار فرد باید دارای سیستم عصب محیطی و مرکزی طبیعی باشد.

متاسفانه به علت زندگی ماشینی و صنعتی، مشغلات فراوان فکری، مشکلات اقتصادی، رفتارهای ناهنجار و خلاف شرع، آلودگی صوتی، تغذیه نامناسب، فعالیت بدنی کم، آلودگی آب و هوا، امواج الکترومغناطیس فراوان و ... تمامی افراد به نوعی مبتلا به ضعف اعصاب می باشند که زمینه بروز این عارضه را دوچندان می کنند.

 

روش درمان:

1- در صورت ابتلا به سوء مزاج شدید، بیمار باید یک دوره پاکسازی را طی نماید.

برای تشخیص سوء مزاج دستگاه تناسلی و ابزار آب پشت به موارد زیر در بیمار توجه نمائید:

اگر دستگاه تناسلی مرد دارای مزاج گرم باشد: رگ ها در آلت تناسلی و کیسه بیضه آشکار، برجسته و کلفت می باشد، به سرعت موی بر زهار و اطراف زهار می روید که پرپشت و زبر است، به سرعت منی از آلت تناسلی خارج می شود(و این سرعت با زودانزالی متفاوت است و منظور جهش منی می باشد) و آلت تناسلی در طول رشد خوبی دارد.

اگر دستگاه تناسلی مرد دارای مزاج سرد باشد: رگ ها در آلت تناسلی و کیسه بیضه پنهان، کم حجم و نازک می باشد، به کندی موی بر زهار و اطراف زهار می روید که کم پشت و نازک است، رشد طولی آلت تناسلی مرد کم است و سرعت تخلیه منی کند می باشد.

اگر دستگاه تناسلی مرد دارای مزاج رطوبی باشد: منی کم مایه و آبکی است، حجم منی زیاد می باشد، کندی در نعوظ آلت تناسلی مشاهده می شود و رشد عرضی آلت تناسلی زیاد است.

اگر دستگاه تناسلی مرد دارای مزاج خشک باشد: منی پرمایه و غلیظ است، حجم منی کم می باشد، آلت تناسلی مرد نحیف و لاغر می باشد و به علت وجود باد زیاد، نعوظ آلت تناسلی خوب است.

اگر دستگاه تناسلی مرد دارای مزاج گرم و خشک باشد: گوهر منی محکم و نیرومند است، با کم ترین تماس با جنس مخالف یا در برخی موارد فکر جماع باعث انزال منی می شود، اسپرم ها در بیشتر موارد بارآور می باشند، خیلی سریع و با شدت آرزوی جماع می کنند و با نیرومندی هر چه تمام تر آلت تناسلی برمی خیزد، لکن از جماع نیز به سرعت فارغ می شوند.و اگر صفرا بیشتر غلبه نماید آب پشت کم می شود و آلت زیاد نعوظ می کند و موی بر عانه زیاد می روید،آلت تناسلی دراز و لاغر می باشد و بیضه ها کوچک است.

اگر دستگاه تناسلی مرد دارای مزاج گرم و تر باشند : موهای روی عانه کمتر و حجم منی بیشتر از حالت گرم و خشک است، نیروی جماع زیاد است، منی زود تخلیه می شود، بیضه ها بزرگ می باشند، قدرت نعوظ متوسط است، خواب های جنسی زیاد می بینند، آلت تناسلی دراز و کلفت می باشد(البته طول آن از مزاج گرم و خشک کم تر است)

اگر دستگاه تناسلی مرد دارای مزاج سرد و تر باشد: اطراف زهار مو نمی روید، تمایل جنسی کم است، منی کم مایه است، منی کم است و به کندی بیرون می اید، کم تر آب پشت به نطفه ی باردار می انجامد، نعوظ کم و سست است و اندازه آلت تناسلی کوچک است.

اگر دستگاه تناسلی مرد دارای مزاج سرد و خشک باشد: منی غلیظ و پرمایه است، حجم منی کم است، تمایل به جماع زیاد است لکن توانایی جنسی کم است، نعوظ خوب است، اندازه آلت تناسلی متوسط و در عرض نحیف است.

و درمانگر طب سنتی در صورت مشاهده سوء مزاج شدید عضو یا کل بدن باید بوسیله استفاده از منضج ها، مسهلات و مبدلات اقدام به پاکسازی و رفع سوء مزاج نماید. البته پاکسازی باعث ضعف می شود و متخصص طب سنتی در صورت ابتلا شدید بیمار باید اقدام به پاکسازی نماید!

تعریف منضج: دارویی است که برای پختن و به قوام آوردن خلط، جهت آماده ساختن آن برای تخلیه بوسیله داروهای مسهلبکار می‌رود. و به عبارتی عمل نضج به قوام آوردن اخلاط است. یعنی هر چه خلط غلیظ است (مانند بلغمو سودای غلیظ) رقیق کرده، و هر چه خلط رقیق است (مانندصفراو بلغم آبی) ، غلیظ‌تر نموده و به غلظتی که مناسب اسهال آن است برساند و خلط دم نیاز به نضج ندارد، و فقط وقتی که خون همراه خلط‌های دیگری باشد، باید آن خلط‌ها را به پختگی و نضج رساند.

تعریف مسهل: عبارت است از عبور مدفوعی که بطور غیر طبیعی آبکی یا شکل نگرفته است و تواتر افزایش یافته ای را دارد ( از نظر علمی وزن مدفوع بیش از 200 گرم در روز را اسهال گویند) و مسهل ماده مرض را از عروق (فضای معده و روده و نواحی اطراف آن ) و از سراسر بدن به داخل روده و سپس به خارج از بدن فرو میریزد و به عنوان مثال اگر در مغز فردی ماده بلغمی تجمع پیدا کرده باشد باید ابتدا با داروی منضج آن ماده بلغمی را آماده دفع کرد و سپس با مصرف مسهل مناسب تخلیه و از طریق روده ها دفع شود. بنابراین سطح عملکرد مسهل تنها روده نیست بلکه روی مغز یا مفاصل، قلب یا کبد هم تاثیر می گذارد. بنابراین نباید به هیچ عنوان به جای ملین از آن استفاده کرد.ویژگی ملین ها این است که می توان آن را برای همه افراد از جمله کودکان، افراد مسن و حتی زنان باردار به کار برد؛ به عنوان مثال ملین گل قند ترکیب گل محمدی و عسل است و در آفتاب تهیه می شود یا برای افراد گرم مزاج می توان از آلو یا اسفرزه استفاده کرد اما مسهل ها را نمی توان به راحتی برای همه افراد از جمله زنان باردار یا کودکان و افراد مسن به کار برد.

تعریف معدل: معدلات یعنی داروهایی که پس از دفع بیماری، بیمار و اندام مربوطه را تقویت می‏کنند و خلط مربوطه را معتدل کرده تا بیماری عود نکند. که معمولا پس از پاکسازی تجویز می شود.

چرا نباید تجویز منضج و مسهل همزمان باشد: زیرا نضج اخلاط زمانبر می باشند و تا وقتی که اخلاط به نضج نیایند آمادگی دفع از بدن را ندارند و دادن مسهل به صورت روزانه باعث دفع رطوبات و اخلاط رقیق می شود که در اثر این فعل اخلاط غیر طبیعی مقصود ما متکاثف می گردند و تخلیه آنان سخت تر خواهد شد و نیز باید دانست که نضج اخلاط انرژی بر می باشد و حال با دادن مسهل ما در بدن ضعف ایجاد می کنیم و با این کار بدن از نضج کامل اخلاط باز خواهد ماند و نیز این کار در برخی موارد باعث حرکت ماده کامل نضج نیافته شده و ممکن است که ماده در مسیر باعث ایجاد سده و مرض شود از این روست که باید ابتدا منضج داده شود و پس از مشاهده علائم نضج خلط مربوطه، مسهل آن خلط تجویز شود.و استفاده روزانه از مسهل ها توان بیمار را کاسته و وی را از مقابله با بیماری باز می دارد و اگر از مسهل ضعیف استفاده شود اثر گذار نبوده و توانایی خروج اخلاط از سراسر بدن را نخواهد داشت و از این رو دادن مسهل ضعیف به صورت روزانه هم جایز نمی باشد.

نکته بسیار مهم: بنا بر مکتوبات مکتب مفرد اعضا، برای تخلیه صفرا به جای استفاده از مسهل از مدرات استفاده می کنند و معتقدند که با اسهال خلط صفرا به صورت کامل تخلیه نمی شود و نیز برای اخراج بلغم پس از به نضج رساندن از معرق ها استفاده می کنند و برای سودا از مسهل استفاده می کنند و بنده توصیه می کنم پس از تکمیل دوره های پاکسازی فوق از عرق یا دم کرده های مدر بول یا معرق برای پاکسازی کامل تر بلغم و صفرا استفاده نمائید.

 

2- استفاده روزانه از داروی پایه زودانزالی به صورت بلند مدت( زیرا تقویت اعصاب و اندام های دستگاه تناسلی بالاخص دریچه انزال زمانبر می باشد.)

همان طور که برای درمان هر بیماری در طب اخلاطی داروی پایه ای وجود دارد برای درمان زودانزالی نیز داروی پایه ای وجود دارد که برای دستیابی بدان باید هفت خان رستم را گذراند که در زیر شما را با اصول نسخه نویسی داروی پایه زودانزالی آشنا خواهیم کرد.

برای هر دارو باید موارد زیر را مشخص نمائید:

طبیعت دارو چه باشد؟ چه افعال و خواصی از دارو انتظار دارید؟ مقصد دارو کجاست؟ و ...

برای پاسخ دادن به سوالات فوق ابتدا باید اعضای درگیر را بررسی نموده و مزاج طبیعی آن ها را بدانیم.

مزاج غالب آن ها سردی و تری است پس دارویمان باید مزاج غالبش حار و یابس باشد تا بتواند سوء مزاج آن ها را درمان کند و نیز درجه آن 2 باشد.و باید در آن تدابیری پیشه کرد تا بتواند صفرای متکاثف را مهار نماید.

مقصد داروی ما اعصاب محیطی سمپاتیک خارج شده از مهره های T12 تا L5 و اندام های تناسلی فرد مذکر می باشد و نیز باید تا حدودی مغز را تقویت کند که برای رسیدن دارو به مقصد مورد نظرمان باید از داروهای بالخاصیه مقوی باه به عنوان بدرقه استفاده نمائیم تا داروهای دیگر را به هدف برسانند.

و حال به افعال خواص دارو می پردازیم که مهم ترین بخش نسخه پیچی است که باید در این مرحله بدانیم که چه افعالی را می خواهیم انجام دهیم و طبق آن ها، مفردات دارای آن افعال و خواص را طبق اصول خاصی در کنار هم بچینیم برای مثال فردی دارای ضعف یا کمبود اسپرم می باشد که برای رفع این بیماری، دارو باید دارای افعال و خواصی نظیر مولد منی، مغلظ منی، مقوی باه و ... باشد یا خانمی داریم که مبتلا به عفونت رحم و نیز چند بار سقط جنین کرده که باید برای وی از دارویی با خاصیت قابض، مجفف، آنتی بیوتیک و با مزاج سرد و خشک بدهیم و ...

و حال افعال و خواص داروی پایه ی زود انزالی به شرح زیر می باشد: مقوی مغز و اعصاب، مُمسِک، مجفف ضعیف، مقوی باه، مسخن، محلل، مصفی خون و مفتح که طبیب می باید از مفردات فوق و سایر مفرداتی که بالخاصیه و بالفعل مناسبند، طبق دوزهای مشخص و تدابیر ویژه اقدام به نسخه نویسی و شروع به درمان نماید.

نکته: متاسفانه تا کنون نسخه داروی پایه قوی و مجرب توسط اساتید داروسازی طب سنتی کشورمان جهت درمان ریشه ای زودانزالی معرفی نگردیده است و در کتب منبع طب سنتی ایران هم نسخه مجرب یافت نمی شود و معمولا نسخ موجود در کتب حکمای هند و پاکستان نیز کامل ذکر نگردیده است و این نسخ فاقد نکات ریز (فوت ها) می باشد.(بالاخص در بخش کشته جات و تدابیر) و علاوه بر آن بیشتر نسخ بر اساس مغلظات و مخدرات چیده شده است.(که خیلی جالب نیست)

که به لطف پروردگار با تلاش و کوشش محققین طب سنتی کشور، ما در سال 1391 موفق به ساخت نسخه ای کامل در زمینه درمان این بیماری شدیم که پس از تست های بالینی و آزمایشگاهی فراوان نتایج مثبت آن به اثبات رسیده است.

که این نسخه با نام ادویه مُمسِک در بازار ایران یافت می شود که در آن از مفردات موجود در ایران، هند، پاکستان، عراق استفاده شده است.

جهت درمان ریشه ای و دائمی، بیمار باید به مدت 90 روز، هر شب حداقل نیم ساعت قبل از شام 3 گرم از ادویه فوق را با یک فنجان آب ولرم میل کند.

و اگر هدف درمان نیست و بیمار به صورت موردی صرفا برای روزهای همبستری می خواهد مصرف کند ، وی باید حداقل 20 روز پیاپی ، هر شب 3 گرم از پودر را مصرف نماید و بعد از 20 شب می تواند فقط شب های همبستری 3 ساعت قبل از جماع 3 گرم از پودر را همراه یک فنجان آب ولرم مصرف نماید . اثرات ادویه ممسک پس از 3 ساعت در بدن ظهور می کند و تا یک ساعت باقی است. و جهت کسب اطلاعات بیشتر جدول انتهای جزوه را مطالعه نمائید.

 زود انزالی

زمان طبیعی انزال در مردان بین 2 الی 6 دقیقه می باشد کمتر بودن آن زودانزالی نامیده می شود

 

3- تقویت ماهیچه های PC با روغن زعفران (به مدت یک ماه)

برخی نقش های ماهیچه ها PC در اندام تناسلی عبارتند از : تأثیر در مدت زمان رسیدن به انزال تأثیر در لذت دریافتی از ارگاسم به هنگام رسیدن به انزال تأثیر در شدت و قدرت انزال تأثیردر میزان و توانایی نعوظ آلت تناسلی با توجه به چهار مورد مذکور، هرچه ماهیچه‌های PC از قدرت بیشتری برخوردار باشند، مدت انزال طولانی تر، شدت و قدرت آن بیشتر و نعوظ آلت قوی‌تر و شدیدتر خواهد بود.

کنترل انزال با تقویت اعصاب ماهیچه های PC از جمله درمان های مکمل زود انزالی می باشد که البته با پاکسازی بدن و استفاده از داروی پایه زود انزالی (مقوی اعصاب) تا حدود زیادی ضعف عصبی و عضلانی این ماهیچه ها برطرف می شود.

شناخت ماهیچه های PC ( pubococcygeal (PC) Muscles)

مطالعات نشان می‌دهد که 85 درصد از مردان به مدت کمتر از 30 ثانیه دخول به انزال می رسند. انزال سریع به خاطر ضعف اعصاب و عدم تکامل مناسب ماهیچه PC می باشد.

ماهیچه‌ی PC یکی از مراکز کنترل انزال در مردان می‌باشد. در واقع ماهیچه‌ی PC ، به شما کمک می کند که انزال خود را کنترل نموده وحتی از وقوع آن جلوگیری نمایید. با تقویت مناسب و صحیح ماهیچه‌ی PC، شما می توانیدوقوع، مدت زمان، شدت و قدرت ارگاسم را افزایش دهید.ماهیچه PC ضعیف باعث نعوظ و انزال ضعیف، سریع و حتی زودرس می‌شود.البته باید دانست که علت اصلی زود انزالی و به عبارتی ریشه ضعف ماهیچه های PC ضعف مغز و اعصاب و نیروی ماسکه می باشد و اختلال ماهیچه ی PC معلول است نه علت زود انزالی.

ماهیچه‌ی PC مجموعه‌ای از ماهیچه های لگنچه می‌باشد که در واقع پایه و اساس سلامت جنسی را شکل می‌دهد. این ماهیچه ها از محل استخوان عمومی در قسمت جلوی بدن شروع شده و تا قسمت پشت ادامه پیدا می کنند. شما می توانید این ماهیچه ها را در پشت بیضه‌های خود و جلوی مخرج (بین مخرج و بیضه‌ها به صورت یک مجرا)، نزدیک به غده‌ی پروستات حس کنید.

ماهیچه‌ی PC علاوه بر کنترل ادرار به کمک دیگر ماهیچه های لگنچه، کمک می‌کندکه مرد به ارگاسم برسد.تقویت ماهیچه‌ی PC، راز توسعه و بهبود رابطه‌ی جنسی و سلامت دستگاه تناسلی می باشد.

راه‌های مختلفی برای پیدا نمودن ماهیچه‌ی PC در بدن وجود دارد. در زیر به دو روش آن اشاره شده است.

قطع نمودن جریان ادرار

شما می توانید به هنگام ادرار با دست یا ارادی روی ماهیچه ی PC را فشار وارد کنید تا جریان ادرار قطع شود. ماهیچه ای که برای قطع ادرار استفاده می شود، ماهیچه ی PC است .

حرکت دادن آلت

با انگشت اشاره خود قسمتهای مختلف ماهیچه ی PC را فشار دهید تابه جایی برسید که به هنگام فشار آن، آلت نعوظ یافته ی شما حرکت کند و بالا و پایین برود. این قسمت همان ماهیچه‌ی PC است.

همانطور که بیان شد به منظور کنترل انزال باید ماهیچه ی PC را تقویت نمود. ماهیچه‌یPC با انجام تمرینهایی مشخص به مرور تقویت می‌شود و علاوه برتأخیر در انزال، توان کنترل آن را به افراد می‌دهد.

سوال مهم این است که چگونه ماهیچه ی PC را تقویت نمائیم که در زیر به طور مفصل شرح داده می شود.

مهم ترین علت اختلال در عملکرد این عضو ضعف اعصاب محیطی، رسوب سودا و غلبه بلغم در ماهیچه می باشد که با گذراندن یک دوره پاکسازی و استفاده از داروی پایه زود انزالی (زیرا داروی مقوی عصب باید به موضع برسد) و نرمش و روغن مالی عضو برطرف می شود.

دو مورد اول در بالا ذکر شد و در ادامه به بررسی روغن مالی و نرمش ماهیچه های PC می پردازیم:

بهترین روغن برای این کار روغن زعفران می باشد و در صورت عدم دسترسی بدان می توانید از روغن سیاه دانه یا اسفند استفاده نمائیدکه می بایستی هر روز به مدت یک ماه تمرین زیر را انجام دهید:

روغن زعفران یا سیاه دانه و یا اسفند را بین مقعد تا زیر بیضه ها و کناره های داخلی ران پا بمالید و 2 دقیقه آرام ماساژ دهید تا موضع گرم شود و روغن سریع تر جذب ماهیچه ی PC شود و سپس به مدت 7 دقیقه ماهیچه‌ی PC را سفت و شل کنید ( در این مرحله باید به شکل انقباظ و انبساط ماهیچه بدون استفاده از انگشتان دست و ارادی این کار را انجام دهید که برای این کار به مقعد و ماهیچه PC فشار بیاورید و رها کنید که کاری بسیار آسان است ) البته در صورت خسته شدن کمی استراحت کرده و دوباره این کار را ادامه دهید و بعد از اتمام 7 دقیقه، 3 دقیقه همانطور که نشسته اید، سعی کنید با انقباض و انبساط شدید تر ماهیچه‌یpc آلت خود را حرکت دهید. چنانچه لخت باشید، می توانید حرکت آلت خود را ببینید، البته برای این تمرین نیازی نیست که لخت شوید یا اینکه به نعوظ برسید. در این 3 دقیقه در هر بار فشار تا آنجا که می توانید ماهیچه ی pc را در حالت فشار نگه دارید و بعد آنرا رها کنید. تا کنترلتان بر روی آن بیشتر شود.

که در کل برای تقویت ماهیچه ی PC باید یک ماه هر روز 12 دقیقه وقت بگذارید که بهتر است شب ها این کار انجام شود و به ترتیب ابتدا فضای بین مفعد و بیضه ها را با روغن زعفران یا سیاه دانه و یا اسفند ماساژ داده و سپس به صورت ارادی و بدون تماس دست با انقباض و انبساط ماهیچه آن را تقویت نموده و به جذب روغن سرعت دهید.

 

4- یک شب در میان عضلات دور ستون فقرات را بالاخص محل چهاربند (گودی کمر ) را با روغن سیاه دانه ماساژ داده و 10 دقیقه بادکش نمائید.(15 جلسه)

با این کار باعث افزایش خون رسانی به اعصاب خارج شده از مهره های T12 تا L5 می شویم و این کار باعث تقویت اعصاب محیطی منطقه و پاکسازی سودا از جوانب آن ها می شود و نیز باعث افزایش اکسیژناسیون موضعی و گرم شدن موضع و جذب موضعی روغن سیاه دانه سوء مزاج اعصاب رفع گردیده و نیز با این کار اسپاسم های عضلانی محل چهاربند رفع شده و فشار از روی اعصاب برداشته می شود.

 

5- صبح ناشتا یک لیوان شیر داغ + یک زرده تخم مرغ خام + نصف قاشق چای خوری زنجبیل + 2 قاشق غذاخوری عسل میل شود (به مدت 7 روز پیاپی)

این دارو هرچند که جایگاه داروی پایه زودانزالی را ندارد لکن به عنوان درمان مکمل از آن می توان استفاده نمود این نوشیدنی، بسیار معروف می باشد و معمولا برای درد گودی کمر از قدیم الایام حتی توسط مردم عام تجویز می شده است. که ترکیب عسل و زنجبیل جهت تقویت اعصاب و تحریک می باشد و از ترکیب شیر و زرده تخم مرغ ماده ی لزجی ایجاد می شود که به خاطر غلظتی که در منی ایجاد می کند به درد ما می خورد و ...

 

6- و نیز می توان از داروهای مقوی باه و مقوی اعضای رئیسه استفاده نمود.

مقوی باه می دهیم زیرا اکثر این افراد دچار ضعف باه می باشند و نیز با این کار و ایجاد تحریکات جنسی به بیمار احساس خوبی دست خواهد داد و از این رو سیر درمان کاهش می یابد. مانند: تخم مرغ + روغن زیتون + پیاز + پودر انبه یا آبگوشت نخود و ...

و چرا مقوی اعضای رئیسه، زیرا با تقویت اعضای رئیسه قوه ی مدبره بدن بهتر می تواند وظایف خود را انجام دهد و نیز با تقویت این اعضا فرحی در بدن ایجاد می شود که آن باعث کاهش استرس و اضطراب بیمار و ایجاد یک حس خوب و آرامش در وی می شود.

 

7- افزایش فعالیت بدنی

زیرا با فزایش فعالیت بدنی جریان خون افزایش می یابد و نیز باعث افزایش مقدار سروتونین در خون شده که در به تاخیرانداختن انزال موثر است.

نکته: بیمار بهتر است در طی درمان از مصرف موادی که برای مغز و اعصاب مفید نیستند اجتناب نماید مانند آب بسیار سرد، ترشی های، سرکه، آب لیمو و غذاهای بسیار سرد مانند مرغ و ماهی هورمونی و ...

خوردن خوراکی های ترش به انزال سرعت می بخشد که از آن برای درمان دیرانزالی استفاده می شود و از این رو در شب های همبستری به هیچ وجه از خوراکی های ترش استفاده نکنید.

با رعایت موارد فوق ان شاء الله مشکل زود انزالی برطرف خواهد شد ، البته استفاده صِرف از داروی پایه زودانزالی به تنهایی کافی است و رعایت سایر موارد به سرعت و کیفیت درمان می افزاید.

ترتیب روش های درمانی فوق:

1- ابتدا پاکسازی بیمار در صورت نیاز

2 - تجویز داروی پایه (در بند دو شرح داده شد) + روغن مالی و نرمش ماهیچه های بین مقعد و زیر بیضه (ماهیچه ی PC) (که در بند 3 شرح داده شد) + بادکش کمر (در بند 4 شرح داده شد) + خوردن شیر و زرده تخم مرغ(در بند 5 شرح داده شد)

3- استفاده از داروهای مقوی باه و اعضای رئیسه + افزایش فعالیت بدنی

و در کل برای درمان زودانزالی باید به نکات زیر توجه ویژه داشت:

- مهم ترین عامل برای انزال طبیعی، وجود یک سیستم عصبی طبیعی است.

- انزال یک پدیده ایست که در آن سیستم عصبی مرکزی و محیطی دخیل می باشند و سروتونین به عنوان واسطه ی عصبی در کنترل انزال عمل می کند که با افزایش سروتونین در مغز انزال به تاخیر می افتد.

- و علت ضعف نیروی ماسکه، ضعف مغز و اعصاب می باشد.

 

توصیه آموزشی : یکی از علل زودانزالی عدم رعایت اصول کامل همبستری می باشد که متاسفانه بسیاری از آقایان بدون معاشقه، بازی کردن و تحریک مناطق حساس بانوان و آماده سازی آنان ، اقدام به دخول می کنند و این امر سبب دیر به ارگاسم رسیدن و ارضا نشدن همسر می شود ولی اگر مقدمات رعایت شود و زن را تا مرز ارگاسم برسانید و سپس فعل دخول انجام شود زوجین در یک زمان واحد انزال و ارضاء می شوند زیرا اگر شما حتی زودانزال هم نباشید ولی توصیه مذکور را رعایت نکیند باز زودتر از زن به انزال می رسید و این امر سبب نارضایتی شریک جنسی شما شده و در بلند مدت سبب بی میلی جنسی و عدم رضایت وی از شما می شود که متاسفانه یکی از مهم ترین علت اختلافات زناشویی به ویژه در نسل جدید رعایت نکردن همین نکات ساده و نداشتن همبستری مناسب می باشد که امیدواریم با مصرف این دارو و رعایت این اصول این مشکلات حل شود.

منبع : yaserparyab92.blogfa.com