سلامت و پزشکی

سلامت و پزشکی

سلامت و پزشکی

سلامت و پزشکی

اطلاعات جامع در مورد کم کاری و پرکاری تیروئید


اطلاعات جامع در مورد کم کاری و پرکاری تیروئید گرداوری شد

اطلاعات جامع در مورد کم کاری و پرکاری تیروئید

 

آیا در مورد تیروئید اطلاعات دارید و میدانید این غده پُر کاری و کم کاری این غده چقدر بر سلامت بدن تان مهم است، بنابراین مطلب پیش رو را مطالعه کنید.

 

پر کاری تیروئید:

این بیماری از تولید زیاد هورمون تیروئید ناشی می شود. تولید زیاد این هورمون عملکرد و اعمال بدن را تسریع می کند. شیوع این بیماری در زنان بیشتر از مردان است.

در خصوص پرکاری تیروئید به نکات ذیل توجه کنید:

-فعالیت های سنگین علایم را بدتر می کند، به جای آن فعالیت های سبک تر انجام دهید و به تناوب استراحت کنید. به یاد داشته باشید که فعالیت مداوم ممکن است متابولیسم را تسریع کند.

-برای پیشگیری از کمبودهای تعذیه ای از رژیم غذایی حاوی ویتامین A و B استفاده کنید.

-در طی روز غذاهای کاملا متعادل همراه با غذاهای سبک نیمروزی مصرف کنید تا جذب کالری بدن متناسب با سرعت مصرف آن باشد.

-از دریافت آسپرین و هر داروی حاوی آسپرین بپرهیزید چرا که میزان متابولیسم پایه را افزایش دهید.

-از مصرف کافئین، غذاهایی با رنگ های قرمز و زرد مثل کلم قرمز و غذاهای حاوی نگهدارنده های مصنوعی دوری کنید.

-از موقعیت های تنش زا که تحریک پذیری را تشدید می کند، اجتناب ورزید.

-در صورت بیرون زدگی چشم ها از عینک آفتابی استفاده کنید، دریافت مایعات و نکم را محدود سازید تا احتباس مایعات کاهش یابد.

-بعد از درمان با ید رادیواکتیو تا 48 ساعت از بشقاب ها و فنجاهای یک بار مصرف استفاده کنید، مایعات زیاد بنوشید تا ید رادیواکتیو از بدن دفع شود.

تا یک هفته بعد از درمان با ید رادیواکتیو از برخورد مستقیم با نوزادان، بچه ها و زنان حامله دوری کنید، تا 48 ساعت بعد از درمان از بوسیدن و فعالیت های جنسی بپرهیزید و در صورت شیردهی به نوزاد آن را متوقف کنید. در صورت تب و بی قراری 48 ساعت پس از درمان سریعا پزشک را باخبر سازید.

-در صورت نیاز به جراحی قبل از آن، کالری دریافتی را افزایش دهید تا به وزن مطلوب برسید و پس از جراحی در صورتی که بلع مشکل دارد بلافاصله به پزشک گزارش دهید. نوشیدنی های سرد و یخ بعد از جراحی ناراحتی را تسکین می دهد و موقتا باید غذای نرم بخورید.

 

کم کاری تیروئید:

این اختلال مزمن در زنان بیشتر از مردان ظاهر می شود و در آن میزان ترشح هورمون تیروئید کاهش می یابد. توانای بدن برای استفاده از انرژی کاهش می یابد، در نتیجه سلولها به طور موثر عمل نمی کنند و مقدار کمی انرژی در دسترس آنها قرار می گیرد که منجر به خسته شدن بیمار می شود.

در خصوص کم کاری تیروئید به نکات ذیل توجه کنید:

-کمبود هرمون تیروئید را می توان با اندازه گیری سطوح تیروکسین و ید متصل به پروتئین مشخص کرد.

-با محدودیت غذایی و استفاده از جایگزین هورمون تیروئید می توان کمک کاری تیروئید را درمان کرد.

-به واسطه کاهش میزان هورمون تیروئید توانایی بدن در استفاده از قندها و کربوهیدرات ها به عنوان ذخایر انرژی کاهش می یابد و تجمع چربی رخ می دهد. در نتیحه تا جای که می توانید از دریافت کلسترول و افزایش وزن بکاهید.

-به علت ابتلا به یک بیماری مزمن به طور منظم نزد پزشک مراجعه کنید و علائم و نشانه های عفونت نظیر تب، ناخوشی، اسهال و درد عضله را گزارش کنید. کم کاری تیروئید می تواند شما را مستعد عفونت کند.

-استفاده از مواد فیبردار را در رژیم غذایی افزایش دهید.

-به یاد داشته باشید کم کاری تیروئید میزان متابولیسم را پایین آورده و باعث طولانی شدن اثر داروها و خطر سمیت با آنها می شود.

 

علائم اختلالات تیروئید

افزایش وزن غیرعادی: اگر در رژیم غذایی یا برنامه روزانه ورزشتان تغییری ایجاد نکرده‌اید و با این حال افزایش وزن زیادی دارید، احتمالا دچار کم‌کاری تیروئید هستید. کاهش هورمون‌های تیروئید به کاهش متابولیسم و در نتیجه سوختن کالری کمتر منجر می‌شود.

خستگی روزانه: اگر دلتان برای خواب بعد از ظهر لک می‌زند یا مدام در طول روز احساس خستگی می‌کنید، این احتمال وجود دارد که دچار کم‌کاری تیروئید باشید؛ به این معنی که بدنتان به هورمون‌های تیروئید بیشتری برای تولید انرژی نیاز دارد.

تغییر الگوهای خواب: اگر شب‌ها نمی‌توانید خوب بخوابید، ممکن است دچار پرکاری تیروئید باشید. افزایش ترشح دو هورمون یودو تیرونین (T3) و تیروتوکسین (T4) که از غده تیروئید ترشح می‌شوند، به تحریک بیش از حد سیستم عصبی مرکزی منجر شده و باعث بی‌خوابی می‌شود.

کاهش وزن ناگهانی: اگر در رژیم غذایی‌تان تغییری ایجاد نکرده‌اید، تنوع غذایی ثابتی دارید و برنامه ورزش‌تان را نیز تغییر نداده‌اید، اما همچنان کاهش وزن دارید، ممکن است تیروئیدتان دچار پرکاری شده و در نتیجه سوخت و ساز در بدنتان افزایش یافته است.

تعریق زیاد: تعریق زیاد ممکن است نشانه پرکاری تیروئید باشد. میزان بالای هورمون‌های غده تیروئید باعث افزایش متابولیسم و افزایش دمای بدن می‌شود.

انرژی زیاد: افزایش سوخت و ساز و فرآیندهای درونی بدن می‌تواند باعث شود احساس کنید انرژی زیادی دارید.

نازک شدن موها: یک تیروئید کم‌کار یا پرکار، بر چرخه رشد مو تاثیر می‌گذارد و باعث نازک شدن مو، بویژه موی ابرو می‌شود.

مه مغزی: وقتی عملکرد تیروئید به نوعی دچار اختلال می‌شود بر عملکرد مغز تاثیر گذاشته و مه مغزی، خستگی ذهنی و ضعف خفیف حافظه ایجاد می‌کند.

اضطراب بدون دلیل: اگر در مسائل کوچک و بی‌اهمیت دچار اضطراب و نگرانی می‌شوید، احتمالا از مشکلات تیروئید رنج می‌برید.

تغییر عادات روده‌ای: اگر عادت‌های روده‌ای شما تغییر کرده است شاید تیروئیدتان کم‌کار شده باشد. یبوست‌های مکرر می‌تواند ناشی از کم‌کاری غده تیروئید و فعالیت روده‌ای زیاد ناشی از فعالیت زیاد این غده باشد.

ناباروری یا سقط جنین: زنانی که از ناباروری رنج می‌برند یا سقط جنین داشته‌اند ـ درحالی که سابقه خانوادگی در این زمینه ندارند ـ بهتر است عملکرد تیروئیدشان را چک کنند. تخمک‌گذاری می‌تواند در کاهش هورمون‌های تیروئید تاثیر بپذیرد.

قاعدگی‌های نامنظم: اگر تیروئید هورمون‌های کافی تولید نکند، ممکن است باعث طولانی‌تر و شدیدتر شدن و جلو افتادن قاعدگی‌ها شود. درمقابل، پرکاری تیروئید می‌تواند قاعدگی‌های خفیف و با تاخیر را به دنبال داشته باشد.

 

جام آنلاین

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.