سلامت و پزشکی

سلامت و پزشکی

سلامت و پزشکی

سلامت و پزشکی

درباره سنگ کلیه و درمان با طب سنتی


درباره سنگ کلیه و درمان با طب سنتی گرداوری شد

درباره سنگ کلیه و درمان با طب سنتی

 

در آمریکا هر ساله تعداد ۳۰۰ هزار نفر به دلیل سنگ کلیه در بیمارستان ها بستری میشوند. این بیماری از سال های بسیار دور در بدن انسان وجود داشته. نمونه های سنگ کلیه حتی در مومیایی های مصر باستان نیز یافت می شود. خوب، سنگ کلیه چیست؟ و راه حل موثر در پیشگیری از آن چه می باشد.

سنگ کلیه از مواد مختلفی تشکیل می شود و و اشکال و سایزهای متفاوتی دارد (می تواند به صورت یک رشته موی میکروسکوپی باشد و یا آنقدر بزرگ شود که تمام کلیه را فرا بگیرد). در سه حال متفاوت شیمیایی موادی که در ادرار وجود دارند در هسته مرکزی کلیه جمع شده و باعث رشد سنگ می شوند. تقریبا در حدود ۸۰% از سنگ های کلیه از طریق ادرار دفع می شوند. اما اگر سنگ بیش از اندازه بزرگ باشد در درون کلیه باقی مانده و محل خروج ادرار را مسدود می کند. برای بهبود حال بیمار باید از معالجات پزشکی کمک گرفت.

 

چه چیز باعث بروز سنگ کلیه می شود؟

مجمع پزشکی تا کنون به هیچ گونه توضیح مستدلی در این زمینه دست نیافته است. اما گفته می شود که اختلات متابولیسمی، مواد معدنی، کالبدی، در این امر نقش مهمی را ایفا می کنند. تا حدودی به اثبات رسیده است که مسائل ژنتیکی نیز در این امر دخیل هستند. طرز زندگی نیز بر روی بروز بیماری تاثیر می گذارد. محل زندگی بیمارانی که دارای سنگ کلیه هستند معمولا در قسمت هایی با هوای گرم و مرطوب است تا هوای سرد. همچنین افرادی که تحرک کمی دارند بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به این بیماری قرار می گیرند. رژیم غذایی نیز یکی از عوامل کلیدی به شمار میرود. غذاهای پر چاشنی مثل کاری و فلفل نیز خطر ابتلا به بیماری را افزایش میدهند. این امر از طریق مشاهده آداب غذایی فیجی قابل اثبات می باشد. افراد این منطقه معمولا از خوراک های بی طعم و شیرین استفاده می کنند به همین دلیل بیماری سنگ کلیه به ندرت در آنها دیده می شود. اما اغلب افراد هندوستانی که معمولا از غذاهای تند و کاری دار استفاده می کنند معمولا از بیماری سنگ کلیه رنج می برند.

 

در این قسمت راه هایی برای جلوگیری از سنگ کلیه را به شما معرفی می کنیم:

۱- نوشیدن آب فراوان به ویژه در آب و هوای مرطوب. سعی کنید روزی ۸ لیوان آب بنوشید.

۲- اگر شما زندگی بی تحرکی دارید سعی کنید کمی ورزش کنید، از راه رفتن در حوالی خانه شروع کنید و رفته رفته میزان تحرک خود را افزایش دهید.

۳-میزان مصرف روزانه خود را از لبنیات بیشتر کنید و مصرف غذاهای فلفلی را نیز کاهش دهید. همچنین از غذاهای حاوی کاری و چاشنی بیش از اندازه نیز خود داری کنید.

کارشناسان اثبات کرده اند که می توان از طریق مصرف خوراکی اکسید منیزیوم به همراه ویتامین B6 پیشگیری کرد. البته مصرف این دارو باید تحت نظر پزشک معالج انجام پذیرد. مصرف فسفات و آنتی بیوتیک ها نیز باید زیر نظر پزشک انجام پذیرد.

تا پیش از سال ۱۹۸۰ برای برداشتن سنگ کلیه از عمل های جراحی ماژور استفاده می شد. اما پیشرفت های پزشکی موجب شده است که در چند سال اخیر دیگر نیازی به این کار احساس نشود. درمان از طریق اشعه های آلترا سونیک ( فراصوتی) این امکان را فراهم میسازند که با کمی شکاف سنگ کلیه از میان برود. امواج اکستراکورپوریل نیز برای شکستن سنگ کلیه استفاده می شوند که در این صورت دیگر هیچ گونه نیازی به جراحی و بریدگی نمی باشد.

پیشرفت های پزشکی استرس مداوای سنگ کلیه را تا حد بسیار زیادی کاهش داده است. اگرچه بهتر است که سعی کنیم تا جایی که ممکن است از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنیم. همچنین سعی کنید تا میزان کافی آب بنوشید. آیا درمانی از این ساده تر وجود دارد

 

کاهش درد با چای گیاهی

درمانگران طب سنتی نوشیدن چای گیاهی قاصدک را به طور مستمر در درمان سنگ کلیه و تسکین دردهای آن موثر می دانند؛ این گیاه به دلیل خاصیتی که در پاکسازی و تخلیه کلیه دارد می تواند تا حد زیادی به دفع بهتر سنگ ها و بلور های موجود در کلیه و مجاری ادرار کمک کند. برای تهیه این چای کافی است یک قاشق غذاخوری از برگ خشک شده گیاه قاصدک را درون یک فنجان آب جوش ریخته و با گرم نگاه داشتن فنجان آن را به مدت ۱۰ دقیقه دم کرده و پس از ولرم شدن آن را بنوشید.

 

تقویت با مارچوبه

بسیاری از درمانگران طب سنتی مصرف مارچوبه تازه را در افزایش توان و انرژی کلیه ها موثر می دانند بنابراین درصورتی که درد کلیه و بیماری سنگ کلیه در فصل رویش مارچوبه به سراغ تان آمد یکی از بهترین راه حل ها برای تقویت و افزایش مقاومت کلیه ها تهیه خوراک مارچوبه است. با تهیه این خوراک و مصرف آن در طول مدت دوره درمان می توانید علاوه بر تقویت قوای کلیه ها در بدن به تسکین دردهای تان نیز کمک کنید.

   

تا می توانید مایعات بنوشید

قطعا بسیاری از مردم درباره رابطه نوشیدن مایعات زیاد و دفع راحت تر سنگ های کلیه از اطرافیان خود شنیده اند. این شیوه اگر چه بسیار ساده است اما تاثیرات بسیار چشمگیری در تخلیه سنگ های کلیه دارد. نوشیدن مایعات زیاد، آب و چای های گیاهی ادرارآور نیز کمک زیادی برای افزایش میزان ادرار در بدن و رقیق شدن آن است. به این ترتیب با افزایش میزان آب در کلیه و تخلیه مستمر آن در طول روز می توان به دفع سریع تر و آسان تر سنگ کلیه امیدوار بود.

 

نام این گیاهان را فراموش نکنید

گیاهان مختلفی در طبیعت وجود دارند که از سوی درمانگران طب سنتی برای درمان سنگ کلیه و تسکین درد به بیماران توصیه می شود. گیاه خارشتر، چای سبز، کاکل ذرت، چای قره قاط از جمله گیاهان دارویی هستند که در کنار چای قاصدک تاثیر زیادی در درمان و دفع بهتر سنگ های کلیه دارند. درمانگران طب سنتی نوشیدن روزانه ۳ تا ۴ فنجان از دم نوش این گیاهان را برای درمان سنگ کلیه مجاز می دانند. توجه داشته باشید برای افزایش میزان مصرف این داروها باید با متخصص طب سنتی مشاوره کرد.

به رغم توصیه متخصصان و درمانگران به مصرف انواع مایعات، نوشیدن مایعاتی از قبیل چای های کافئین دار، قهوه و نوشیدنی های الکی در دوره درمان بیماری سنگ کلیه به هیچ وجه توصیه نمی شود و بهتر است مصرف این مواد را به حداقل ممکن رسانده یا از خوردن آن ها به طور کامل پرهیز کرد

 

منبع: مردمان

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.